Különleges városnegyed lesz a BudaPart – interjú Árendás Gergellyel

2017-10-02

– Mennyire összetettebb és bonyolultabb egy BudaPart típusú multifunkcionális, komplex fejlesztést megtervezni és megvalósítani, mintha önállóan építenének egy irodaházat vagy egy lakóépületet, esetleg egy kiskereskedelmi központot? Mit jelent ez fejlesztői szempontból?

– Teljesen más szemlélettel kell megközelíteni egy ilyen összetett beruházást. Amikor megvásároltuk a fejlesztési területet, áttekintettük a korábbi beépítési elképzeléseket. Arra jutottunk, hogy azok alapján nem tud kialakulni a terület adottságait kihasználó, élő városnegyed. Ezért egy vadonatúj Master Plant kellett készítenünk. Előtte egy komplex elemzés keretében megvizsgáltuk a külső tényezőket, és a terület adottságait is tanulmányoztuk. Majd számba kellett vennünk, hogy milyen funkciómixet hozhatnánk létre az adott területen, valamint, hogy milyen projektméretekben és milyen fejlesztési sebességben gondolkodhatunk, mindezt milyen finanszírozási konstrukcióban lehet megvalósítani. E tényezők alapján állt össze egy részletes tervezési program, amelyet azután a Master Plan készítőinek átadtunk. Ezt követően egy intenzív, interaktív munkára került sor, hiszen egy ekkora volumenű városnegyed tervezése a tervező és a fejlesztő párbeszéde eredményeképpen alakul ki.

– Hogyan lehet kiegyensúlyozni egy ilyen volumenű fejlesztésben az egyes funkciók arányait? Hogyan határozhatjuk meg: hány lakóház és hány irodaház épüljön annak érdekében, hogy a fejlesztők és a felhasználók is jól járjanak?

– A BudaPart esetében egy új városnegyed megépítésére nyílik lehetőség, amelynek nagyságrendje miatt a két húzó ingatlantípus a lakás és az iroda. Emellett sokat foglalkoztunk a kereskedelmi ingatlanok, a szolgáltatások és a rekreáció szerepével, hiszen egy városnegyed működésében lényeges elem, hogy az itt lakók és az itt dolgozók megfelelő szolgáltatási palettát és kikapcsolódási lehetőségeket tudjanak igénybe venni. Már a projekt kezdeti fázisában eldöntöttük, hogy sok tízezer négyzetméteres bevásárlóközpontot nem fogunk építeni. A Budafoki út-Dombóvári út sarkán lesz egy iroda/kereskedelmi/szolgáltató központ épület, de alapvetően hagyományosabb bevásárló utca-jellegben gondolkodunk.

– A BudaPart mestertervének elkészítésére miért az Adept dán építészirodát kérték fel? Talán a skandináv rehabilitációs negyedek, barnamezős projektek győzték meg Önöket, hogy északról válasszanak maguknak partnert?

– Magyarországon a Master Plan tervezésnek egyrészt nemigen van hagyománya abban az értelemben, hogy az építészeti vízió és a várostervezési megközelítés kéz a kézben jár, másrészt pedig ilyen léptékű városnegyed tervezésére is alig találunk hazai példát. Tárgyaltunk több nemzetközi építészirodával is, akik referenciákkal rendelkeztek ilyen volumenű projekttel kapcsolatban, végül a fiatal, dán csapatra esett a választásunk. Nagyon elégedettek voltunk a választásunkkal, kiválóan tudtunk velük együtt dolgozni, nagyon jól megértették szempontjainkat, a budapesti léptéket.

– Vizsgáltak-e pozitív és negatív hazai példákat?

– Több vegyes funkcióval rendelkező hazai és külföldi projektet is megvizsgáltunk, elemeztük. Általánosságban el lehet mondani, hogy a jól pozícionált és tervezett vegyes funkciós fejlesztések még a nehezebb piaci időszakban is tudtak előrehaladni. Bár számos egyéni tanulságot is levonhattunk, de a mi lokációnk és funkciómixünk minden szempontból abszolút egyedi, ezért egy teljesen új koncepciót kellett megalkotnunk.

– Ezek szerint a projekt szinergiája stabilabbá teszi ezeket a fejlesztéseket?

– Természetesen, mert egyrészt az infrastruktúrát hatékonyabban használják, mint a monofunkciós beruházások, és a funkciók egymásra is pozitív hatással vannak. Az ingatlanfejlesztés egy ciklikus jellegű folyamat, vagyis a gazdaság hatása alól egyetlen projekt sem vonhatja ki magát, de a vegyes fejlesztéseket a befektetők is preferálják, illetve a mai városlakók igényeihez is illeszkednek a felhasználók oldaláról.

– A BudaPart ellenben egy tízéves kifutású megaprojekt. Lehet egyáltalán tíz évre megbízhatóan tervezni?

– Természetesen, ha egy fejlesztő ilyen volumenű beruházásban gondolkodik, akkor bizonyos fokig kockázatot vállal, ugyanakkor egy olyan pozícióra tesz szert, amire más már nem tud, hiszen a szóban forgó terület adottsága és elhelyezkedése egészen egyedülálló. Közel vagyunk Budapest belső részeihez, miközben a három kilométer hosszú Duna-parti közparkot gyalogosan is meg lehet közelíteni. Nálunk a természetközeliség olyan különleges plusz, amely egyértelműen versenyelőny.

– Mostanában egyre gyakrabban halljuk, hogy az ingatlanpiaci ciklus lassan eléri a csúcspontját, és hamarosan rákerülhetünk a lefelé szálló ágra.

– A lakáspiacon a legfontosabb, hogy a bizalom visszatért a piacra. Egy lakás vásárlása egy átlagos háztartás számára a legnagyobb beruházás. Az elmúlt években a reálbérek növekedésével és a rossz hitelállomány leépülésével már megteremtődtek a feltételek arra, hogy beinduljon az újépítésű lakáspiac keresleti oldala. Azonban a jövőbe vetett bizalom hiányzott, ma pedig a vásárlók már bíznak abban, hogy a felvett hitelt vissza tudják fizetni, hiszen megfelelő munkahelyen dolgozhatnak éveken át. A bizalmat jelenleg több elem is támogatja: egyrészt a dinamikus reálbér növekedés belátható évekig meghatározó lehet a magyar munkaerőpiacon és gazdaságban, másrészt a hitelezési hajlandóság is erősödött, harmadrészt pedig a befektetői vásárlásokat az alacsony kamatszint ösztönzi.

– Rengeteg újépítésű lakásprojekt indult el, miközben kevés a szakember, a kivitelezési piac emberhiánnyal küzd, hiszen korábban több tízezren elmentek Németországba vagy más nyugati államba. Ez hogyan befolyásolja a lakásfejlesztési piacot?

– A kapacitások szűkössége nagyon meg fogja rostálni a valódi kínálatot. A statisztikák ugyan jelentős kínálattal büszkélkedhetnek, azonban az adatokban a 8-10 év múlva megépülő lakások is szerepelnek – noha már most látjuk, hogy sok projekt nem fog tudni elindulni. Nem is csak a finanszírozással lesz a baj, hanem a kalkulált árszínvonalon nem találnak majd kivitelezőt, miközben az értékesítésre váró lakások árait már korábban rögzítették. Vagyis a mi várakozásaink szerint a kínálat nem fog olyan jelentős méretekben növekedni, mint ahogy azt a számok sugallják. A Market csoport tulajdonosi szerepvállalása pedig ügyfeleink számára egyértelmű üzenet: a nálunk vásárolt lakás, bérelt iroda jó minőségben, határidőben elkészül!

– Mit látunk jelenleg az irodapiacon?

–  Kevesebb fejlesztő van talpon, mint a korábbi időszakban, és ma már a bizalom az irodapiacon is megjelent, a bérlő cégeknek már nem számít egy-két eurócent, mint például öt évvel ezelőtt, hiszen a munkahelyet a vállalkozások is sokkal komplexebben nézik. Várható itt is egy piaci feszültség, hiszen az átárazódott lakópiac mellett az újépítésű irodák bérleti díjainak is növekedniük kell a következő időszakban már csak azért is, mert az exit hozamszintek jelentős csökkenésével senki sem számol.

– A BudaPart százezer négyzetméternyi volumenben fog irodaházakat is építeni. Kik lesznek a célcsoportok?

–  A projekt volumene miatt nem célravezető egy szűk szegmensre korlátozni a keresletet, továbbá a BudaPart különleges adottságai az érdeklődők széles spektruma számára vonzók. Mindenesetre Dél-Budán már kialakult egy markáns bérlői profil, hiszen sok informatikai, technológiai vállalat van jelen az alpiacon, és folyamatosan keresnek is bérleményeket, az üresedési ráta 4% alatt van, míg a szűkebb értelemben vett Lágymányoson ugyanez a szám 1,7%.  

– Hogyan fogja majd bírni a környék infrastruktúrája a megnövekedett terhelést?

– A szomszédos Infopark még úgy épült és telt meg, hogy még se az egyes villamos, se a négyes metró nem csatornázta be az épületeket a budapesti tömegközlekedésbe. Mindezek azóta megvalósultak, hamarosan az egyes villamos vonalát is meghosszabbítják az Etele térig. Tárgyalunk a BKK-val a meglévő buszjáratok útvonalának módosításáról a terület még jobb feltárása érdekében, remélhetőleg heteken belül indul a BKK-hajójárat is. A budai fonódó villamoshálózat folytatásának tervezését (a Gellért tértől a Budafoki/Dombóvári út sarkáig) mi finanszírozzuk, amely beruházás megvalósítása tovább fogja javítani a tömegközlekedési kapcsolatokat.


A teljes cikk itt tekinthető meg: http://realista.hu/ingatlanpiac/klnleges-vrosnegyed-lesz-a-budapart-interj-rends-gergellyel/133101